nartentinekepiemonte.reismee.nl

Naar de meren op weg..

Vrijdag 7 juni 2013. Casale M. - Candelo
Vandaag al vroeg warm, dus vroeg op. Om half 10 zijn we al in het grote winkelcentrum waar we in de WiFi-zone Reismee bij werken, de mail lezen en beantwoorden en facebookberichtjes liken. Dan even bij de Ipercoop binnen om wat boodschappen te doen. Vandaag de laatste camperplaatscontrole in Vercelli, DE rijststad van Italië. Op weg daar naar toe zien we waarom. Vercelli zelf is niet heel bijzonder; we picknicken even in een parkje vlak bij de camperplaats en besluiten door te gaan in noordelijke richting. We zoeken in de facile-en Route gids en de keuze valt op Candelo. We komen door verrassend landschap; al gauw houden de vlaktes op en begint het heuvelland in aanloop naar de Alpen van de Aostastreek. We komen op een nieuw aangelegde plaats uit net achter de oude dorpskern. Het rommelt in de verte en het is benauwd warm. We kijken onze ogen uit in de keien-straatjes van de met stapelkeien ommuurde panden. Er zijn er een aantal in gebruik als atelier, restaurant, museum en wijnproeverij. Het geheel stamt uit de 14 e eeuw en is prachtig gerestaureerd. We kopen eindelijk(!) wat kaartjes en postzegels en gaan op een terrasje onder het genot van de Aperol-spritz en een Prosecco ze schrijven. Het weer blijft drukkend...Wat later op de avond trekt de lucht weer open en schijnt de zon nog even.
Zaterdag 8 juni 2013 Candelo - Biella
Ai...we hebben net het ontbijt op of een Italiaanse medecamperaar maakt ons erop attent dat we een 'gomma terra' hebben: een lekker band dus. De mobiele telefoon werkt niet dus lopen we naar boven waar we in het barretje waar we gisteren wat dronken de telefoon mogen gebruiken om de ANWB te bellen. Die zal de Italiaanse wegenwacht bellen en naar ons toe sturen. Een uur of twee zal dat zeker duren. We spreken even met een Duitser die al 40 jaar als kok daar werkt en die weet te vertellen dat je beter de 'WIND'provider kunt uitschakelen en TIM, Vodafone of 3 ITA kunt proberen. Ik ga zoeken op mijn toestel en vind inderdaad een mogelijkheid om een andere provider in te schakelen. Vodofone weigert meteen, maar 3 Ita geeft 4 streepjes ontvangst. Ik probeer het uit en het blijkt nog te werken ook! Binnen 2 uur komt de gele truck van de hulpdienst voorrijden. De man verwisselt de lekke voor het reservewiel en weet te vertellen dat er pas maandag een garage open zal zijn om die te repareren. Hij geeft advies om naar Biella te gaan. Dat ligt 4 kilometer verder op en we waren toch al van plan die stad te bezoeken. Naast het station daar is een ruime camperplaats. We gaan het centrum verkennen en krijgen bij de vvv stapels folders mee over de stad en de streek. We bekijken de Dom en wat andere interessante gebouwen en slenteren door de winkelstraat en een park waar het gezellig druk is. Morgen is er nog genoeg te bezoeken o.a. de bovenstad die met een 'funicular'te bereiken is. Op de terugweg belt de ANWB om navraag te doen over de hulp. Ze zullen maandag ons een adres sturen waar we terecht kunnen om de band te laten repareren.