nartentinekepiemonte.reismee.nl

De weg naar huis....

Maandag 17 juni 2013 Riehen (Zw) – Murbach (Fr)

De weersvoorspellingen zijn erg goed: de komende dagen boven de 30 graden. We besluiten via Frankrijk, de Vogezen, richting Nederland te rijden. We hebben nog tot zaterdag de tijd, dus lekker rustig aan. We tuffen vandaag 88 km door de wijnstreek van de Elzas en komen uit in Murbach, waar een indrukwekkende abdij staat, niet omdat ie zo groot is maar wel erg mooi van architectuur. Na de boterham gaan we eerst even plat; echt siëstaweer, en we staan lekker in de schaduw naast een snelstromende beek. Achterdeuren open, dan is het goed uit te houden. We gaan pas tegen vieren een rondje maken, de abdij bekijken en nog een kleine kapel iets verder heuvel op. Tegen de avond staan er 4 campers op de parking.

Dinsdag 18 juni 2013 Murbach – Le Grand Ballon – Thaon-les-Vosges

Het is flink te keer gegaan vannacht: knetterende onweersbuien en een plens regen, maar ’s ochtends is alles weer stralend. We rijden vandaag via de hoogste top, de Grand Ballon, door de Vogezen. We zien op de kaart dat we langs de bron van de Moezel komen en daar maken we dan ook een stop; we besluiten vervolgens de Moezel zo goed mogelijk te volgen. Er liggen een aantal camperplaatsen aan en vandaag stoppen we, na 138 km, bij Thaon-les Vosges. Het is snoeiheet. Thaon is een mooi plekje en het staat er aardig vol, voornamelijk Nederlanders en Duitsers. We lopen even de brug over om bij de LIDL wat boodschappen te halen en brengen de rest van de tijd in de schaduw naast de camper door

Woensdag 19 juni 2013 Thaon-les-Vosges - Millery

Vijf en tachtig km vandaag…Nancy voorbij. Het is te heet om lang te rijden. Om half een zijn we al in Millery, waar een stuk of zes Nederlandse campers staan. We ploffen met de stoeltjes in de schaduw van een grote boom en komen pas tegen vijven even in actie om een rondje door het dorp te lopen; weten we in ieder geval waar we waren. We kletsen nog een tijdje met mensen uit Joure en zitten lang buiten. 40 graden binnen in de camper! Tegen tienen begint het wat te waaien en het rommelt in de verte.

Donderdag 20 juni 2013 Millery (Fr) – St-Vith (B)

We zijn de grote weg naar Metz net opgedraaid of het begint te plenzen. Ons doel vandaag is Dudelange in Luxemburg. We volgen nog een eind de Moezel tot die afdraait richting Schengen. Al om 12.00 uur zijn we in Luxemburg. En om nou hier te gaan zitten wachten tot het droog wordt?? We lunchen daar en kletsen even met een Engelsman, die ons vraagt naar een goedkoop tankstation. Het stikt ervan en de prijs is bijna overal het zelfde. We kiezen St Vith als bestemming vandaag, een km of 15 over de grens België in. Ondertussen is de zon weer vol op gaan schijnen en als we tegen vieren op de camperparking komen, staat nog een Nederlands stel uit Oosterbeek. We kletsen een tijdje en lopen dan het stadje even in. Dan gaan de stoeltjes buiten. Nog 167 kilometer te gaan en we zijn weer thuis!!

Vrijdag 21 juni 2013 St Vith – Waalre

Zon en regen wisselen elkaar af op de laatste kilometers naar huis. De route gaat via Stavelot de snelweg op naar Maastricht. Daar gaat het langzaam vanwege de wegwerkzaamheden daar. Tegen enen zijn we dan thuis met 3… km op de teller.